مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

 

شنبه 07 – می

 

 

روزنامه افغانستان بار دیگر به مسئله کشته شدن رهبر شبکه القاعده پرداخته و آن را رویدادی توصیف کرده است که می تواند روند مبارزه با تروریزم را شکل دیگری بدهد.

مقاله نویس در روزنامه افغانستان نوشته است که با کشته شدن بن لادن ، آغاز دیگری در روند مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه دیده می شود و جامعه جهانی نیز باید، به این مسئله توجه داشته باشد.

روزنامه درمطلب دیگری نیز با توجه به عملیاتی که برای کشتن بن لادن در قلمرو پاکستان صورت گرفت، نوشته است که پاکستان درمورد تکرار چنین عملیات های هشدار داده است.

روزنامه گفته است که به این ترتیب پاکستان مخالفت خود را با ادامه کشته شدن رهبران تروریستان ابراز کرده است.

 

روزنامه دولتی انیس هم درهمین مورد تبصره کرده و بار دیگر از موضع افغانستان در راستای موجودیت تروریستان در بیرون از مرز های افغانستان سخن زده است.

این روزنامه گفته است که مسئله کشته شدن بن لادن و اثرات آن در مبارزه با تروریزم بخشی از صحبت های مجلس وزرای افغانستان را نیز به تازه گی به خود اختصاص داده بود.

اما روزنامه به نقل از رهبران افغان نوشته است که باید جامعه جهانی حالا درک کند که گفته ها به خاطر ادامه مبارزه در بیرون از مرز های افغانستان بسیار ضروری است.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد ارائه خدمات صحی در افغانستان نیز تبصره کرده و گفته است که این روند به توجه بیشتر و همکاری همه گانی نیاز دارد تا افغانها درسراسر کشور از آن بهره گیرند.

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله خود در مورد فساد اداری در افغانستان و راه های ریشه کن کردن آن تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که موجودیت افراد مفسد در دستگاه دولت می تواند مشکلات بیشتری را سبب گردد.

این روزنامه گفته است که حتی ساده ترین افراد جامعه می خواهند تا فساد گم شود و راه های را به رئیس جمهور کرزی و تیم وی پیشنهاد می کنند، اما باید این پیشنهاد ها و راه ها عملی شوند.

روزنامه درجای دیگری با اشاره به کشته شدن رهبر شبکه القاعده در پاکستان ، با عنوان برجسته یی در صفحه سوم خود نوشته است که سازمان استخبارات پاکستان باید جوابگوی عملکرد های خود در برابر مردم افغانستان باشد.

 

روزنامه اراده با توجه به کشته شدن رهبر شبکه القاعده ، درسرمقاله شماره امروز خود پرسیده است که آیا کشته شدن رهبر شبکه القاعده یک معما نیست؟

روزنامه ادعا ها و فرضیه های را منعکس کرده است که گفته می شود، بن لادن قبلا کشته شده بود، اما به خاطر اهداف خاصی، قتل وی تازه جلوه داده شده است.

اما روزنامه درعین حال گفته است که بهتر است حالا دنیا مبارزه خود را با تروریزم در جای ادامه بدهد که رهبر تروریستان جهان کشته شده است.

اراده درمورد برگزاری کنفرانس دوم بن نیز تبصره کرده و با لحن انتقادی پرسیده است که در این کنفرانس چرا نهاد های مردم اشتراک داده نمی شوند که صرف حکومت از همه نماینده گی می کند؟

 


May 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها